Čo dokáže u detí spôsobiť cukor a sladkosti

Myslíš si že je to v poriadku. Veď má len jednu sladkosť na deň. Alebo – ja mu zakazovať nebudem, nech si dá.  Tak ak je to tak aj u vás doma, čítaj tento článok prosím až do konca.

Už to nie je len sladkosť raz za čas alebo za odmenu. Zoberme si akýkoľvek týždeň v roku: Moji drobci chodia do škôlky, neprejde týždeň, aby niekto neoslavoval narodeniny alebo meniny.

A čo dostávajú deti od oslávencov?

Uvediem príklady: milka, horalka, gumené medvedíky, lízatká, brumíky, cukríky, kavenky, kinderká… mám pokračovať? Neprešiel jeden týždeň, aby niečo nemali v skrinke. Do toho nejaká návšteva, prípadne stretneme pred domom susedu, ktorá im v momente tlačí do ruky lízatka.

„Veď mu daj, trošku môže, nič sa mu nestane“ Však?

alebo

„Aj my sme jedli a tu sme.“

Poznáte to?

Je tu jedna zásadná vec. V prvom rade sa pozri na človeka, ktorý ti to hovorí (je to väčšinou starší človek, alebo mladá mamička, ktorá má doma mamu alebo svokru a tieto vety a výrazy pochytila vo svojej rodine) zhodnoť jeho vek, postavu, návštevy u lekára a prekonané choroby. Spýtaj sa aké má ťažkosti a čo ho trápi a bolí.

A tu sa dostávame na koreň veci. Zistíme, že naša mama (alebo svokra, teta a pod.) má 60 rokov, nadváhu, pravidelne užíva lieky na srdce, má nábeh na cukrovku a vysoký krvný tlak, bolia ju kĺby, nevládze sa poriadne ani zohnúť a má za sebou operáciu žlčníka. Nevravím, že je tomu stále tak, ale po väčšine áno. A čo som tým chcela povedať?

Ešte aj tá 60 – ročná pani, ktorá má toľko zdravotných problémov koľko má, ani zďaleka nejedla toľko cukru, polotovarov a sladkostí počas detstva, ako jedia dnešné deti.

Sledujete však situáciu teraz?

Cukrovku majú už 10 ročné deti (nie 60 ročné), obéznych je podľa oficiálnych štatistík 20% detí na Slovensku, čo je podľa môjho osobného názoru skreslený údaj a je ich omnoho viac.

Kde je príčina? Myslíte si, že v dobe pred 60 rokmi bolo na trhu toľko dostupných maškŕt, pochutín a polotovarov ako je teraz??

Nie nebolo! A generácia šesťdesiatnikov ani zďaleka nejedla to, čo jeme teraz my alebo naše deti. Hranice sa otvorili v 90-tych rokoch a rozvíjal sa aj proces výroby a polotovarov.

ZÁVISLOSŤ NA SLADKEJ CHUTI

Ide o proces, ktorý sa odohráva v našom tele. Sladká chuť vedie v mozgu k uvoľňovaniu dopamínu, ktorý prináša pocit šťastia. Napríklad horká chuť signalizuje v tele nebezpečenstvo – preto nám množstvo horkých vecí ani nechutí. Pocit na sladké je ale pasca, do ktorej sa môžeme chytiť, keďže dochádza k závislosti a návyku.

Navyše dochádza k zníženiu citlivosti chuťových pohárikov na sladké a daná osoba prestáva vnímať prirodzene sladkú chuť, napríklad v ovocí.

U detičiek tým vlastne zničíme chuťové poháriky a vyvolávame u nich závislosť.

Na zdravotnom stave sa to môže zatiaľ prejavovať zníženou imunitou a častými ochoreniami alebo vôbec, no nie je pravda, že sa to nijako neodzrkadlí na zdraví.

Telo odoláva a bojuje aj niekoľko rokov, no následky nezdravej stravy sa prejavia skôr či neskôr.

Sacharidy, ktoré premieňame na energiu sú bohato zastúpené aj v zelenine, ovocí, v obilninách, strukovinách, či niektorých mliečnych výrobkoch. Čiže telo o ne nie je vôbec ukrátené.

Na základe vedeckých štúdií Vám vymenujem len zopár vecí o vplyve cukru na náš organizmus a metabolizmus:

  • zhoršuje činnosť imunitného systému, a tým ochranu proti infekčným chorobám
  • môže spôsobiť rýchly nárast adrenalínu, hyperaktivitu, poruchy koncentrácie a mrzutosť u detí
  • môže oslabiť zrak
  • môže kŕmiť prípadne tvoriť rakovinotvorné bunky
  • môže spôsobiť poruchy trávenia najmä prekyslením zažívacieho ústrojenstva
  • podporuje ekzémy u detí
  • môže spôsobiť autoimunitné ochorenia ako artritída, astma a roztrúsená skleróza
  • zabraňuje zdravému pohybu čriev
  • cukor je návykový (doslova droga)
  • môže zvýšiť riziko detskej obrny

 

Klasické sladkosti vieme nahradiť. Aj detičky, ale aj my dospelí si vieme veeeľmi pochutiť napríklad na domácom koláčiku a zákusku. Dnes už nie je problém vyhľadať recept na naozaj chutný a rýchly koláčik, ktorý je navyše aj zdravý. A to je aj riešenie pre deti v neskoršom veku – upiecť si doma dobrotu, pri ktorej deti môžu zároveň pomáhať.

Reklám, pútačov a výhodných akcií je tu naozaj dosť. No je len na nás ako sa rozhodneme. Čo z toho potrebujeme a čo nie.

 

JE TO NA TEBE. Čo dovolíš aby zjedli, čo im kúpiš, ale hlavne ako sa stravuješ ty a ako ideš príkladom.
Ak sa ti článok páčil, daj mu like a zdieľaj aj pre ďalšie mamičky. Pokojne mi napíš niečo aj do komentárov 🙂
Katka
Volám sa Katka Paulišinová a som certifikovaná poradkyňa detskej výživy a mama dvoch skvelých detí, ktoré ma učia ako žiť jednoduchý, prirodzený a krásny život. Viac o mne sa dočítate tu>> Radím mamičkám ako začať s príkrmami, ako pokračovať pri zostavovaní detského jedálnička a ako variť hodnotné jedlo, ktoré prospieva celej rodine. Na ONLINE KONZULTÁCIÁCH>> Vám poradím ako postupovať a ako vyriešiť Vašu situáciu.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů